מכונת פולי עליון vs מתח (פולאפ)
פולי עליון (Lat Pulldown) ומתח (Pull-up) שניהם תרגילי משיכה לגב הרחב (lats), אבל הם מציעים פתרונות שונים. מתח הוא תרגיל סקיל — מי שיכול לעשות לפחות 8 חזרות איכותיות מקבל יותר ממנו ממה שפולי עליון יכול לתת. פולי עליון אידיאלי למתחילים ולחזרות גבוהות. מסקנה: מתאמנים מתקדמים מתעדפים מתח, מתחילים מתעדפים פולי עליון, אבל שניהם צריכים מקום בתוכנית.
- ✓ מתח (Pull-up) — Best for: מתאמנים שיכולים לעשות 8+ חזרות
- ✓ פולי עליון — Best for: מתחילים, נשים בתחילת דרך, חזרות גבוהות
- ✓ מתח מפעיל יותר ליבה ומאתגר את משקל הגוף
- ✓ פולי עליון מאפשר התקדמות במשקל בצורה הדרגתית
- ✓ גישה משולבת: 3 סטים מתח + 3 סטים פולי באותו אימון
השוואה מלאה: מכונת פולי עליון מול מתח (פולאפ)
| קריטריון | מכונת פולי עליון | מתח (פולאפ) |
|---|---|---|
| דרישת כוח בסיסית | נמוכה — כל אחד יכול | גבוהה — צריך לפחות 1 מתח |
| התקדמות במשקל | הדרגתית במכונה | מוגבלת (משקל גוף + תוספת) |
| פעילות ליבה | נמוכה | גבוהה מאוד |
| פעילות גב רחב (lats) | גבוהה | גבוהה מאוד |
| דורש ציוד | מכונת פולי | מתלה מתח / סורגים |
| מתאים לבית | דורש מכונה | מתלה ביתי זול (~150 ש״ח) |
| חזרות אופייניות | 8-15 חזרות | 5-10 חזרות (מתקדמים) |
| קושי לימוד | נמוך | גבוה (טכניקה + כוח) |
| התאמה לנשים | מצוינת לכל הרמות | דורש בניית כוח ארוכה |
| מבחן אמת | לא, ניתן "לרמות" | כן — חזרה אמיתית = כוח אמיתי |
מתי פולי עליון עדיף?
פולי עליון הוא היחיד שמאפשר לכם להתחיל אם אתם לא יכולים לעשות מתח אחד. מאידך, גם מתאמנים מתקדמים משתמשים בו לנפח (high reps).
- ✓אתם לא יכולים לעשות מתח אחד עדיין
- ✓אתם רוצים לעשות 12+ חזרות (פולי קל יותר לכן)
- ✓אתם בונים נפח (לדוגמה, 4 סטים × 15 חזרות)
- ✓אתם מתאוששים ממתח קודם (אחרי 6-8 חזרות מתח)
- ✓אתם בחיטוב והמטרה היא נפח גבוה
מתי מתח עדיף?
מתח הוא תרגיל הסיגנייצ׳ר של מי שמתאמן ברצינות. אין תחליף לבניית גב רחב ולחוזק תפקודי.
- ✓אתם יכולים לעשות 8+ חזרות איכותיות
- ✓המטרה שלכם היא גב רחב אמיתי (V-taper)
- ✓אתם רוצים תרגיל תפקודי שמתורגם לחיים אמיתיים
- ✓אתם מתאמנים בבית עם מתלה זול
- ✓אתם רוצים לבנות ליבה חזקה בנוסף לגב
אז... מה הכי טוב?
הגישה החכמה: שילוב. תתחילו אימון גב עם 3-4 סטים של מתח (כמה שאתם יכולים — אפילו 3-5 חזרות זה בסדר), ואז 3 סטים של פולי עליון של 10-12 חזרות. ככה אתם עובדים בכוח (מתח) ובנפח (פולי) באותו אימון. תוך 3-6 חודשים תראו את החזרות במתח קופצות מ-5 ל-12. זה נראה איטי אבל זה הדרך.